Från 2022

Äntligen!
Midsommarfirande på Fränö, midsommarafton fredagen den 24 juni 2022.

Som traditionen bjuder serverar vi Forsa Ostkaka, dansar kring midsommarstången, umgås med nära & kära och musikunderhållning.

Varmt välkomna till midsommarfirande på Fränö, Forsa Forngård.

Redan vid 12-tiden spelar Thorbjörn Sjöström och Åke Svalfors välkomstmusik från scenen.

Praktisk information om midsommarafton Forsa Forngård i Fränö.

För parkeringen har vi nu två stora täkter. Kör rakt ner genom området efter pilarna och följ sedan våra parkeringsvakters anvisningar. Fyll på ytorna nerifrån. Se gula pilarna på kartan. Vid huvudentrén låter vi spelkvinnor och spelmän parkera. Där finns även platser om man har svårt att röra sej. Ingen avgift för parkering.
Vi har tre entréer där man betalar kontant eller med Swish. Det finns skyltar med QR-koder som man kan skanna medan man köar. Entré 100 kr per person. Dräktklädda 50 kr. Barn 12 - 18 år 50 kr. Barn under 12 år gratis.
Spelmän och spelkvinnor är särskilt välkomna att ta teten när vi bär in midsommarstången kl. 12.30. Samling vid krysset på kartan. Så behöver vi all hjälp vi kan få från publiken att bära in midsommarstången och resa den. Alla spelkvinnor och spelmän är sedan välkomna att spela till ringlekarna. Emelie Holmberg leder ringlekarna. Första passet direkt efter resningen av midsommarstången och andra passet kl. 13.30. Kl. 14.00 startar scenprogrammet från Teaterladans scen.
Hela programmet:
11.30 Entréerna öppnar.
12.00 Thorbjörn Sjöström och Åke Svalfors spelar välkomstmusik.
12.30 Välkomsthälsning och resning av midsommarstången.
12.50 Ringlekar kring midsommarstången.
13.30 Ringlekar omgång 2.
14.00 Erik & Anna Bergström. Musikprogram i folkviseton.
14.20 Utdelning av PH Linds stipendium.
14.40 Emmakvintetten, visor i midsommartid.
Här kommer låtlistan till ringlekarna kring midsommarstången så alla kan öva:
Omgång 1:
Klappa händerna
Vi äro musikanter
Små grodorna
Karusellen (jungfru skär)
Räven raskar över isen
Tre små gummor/gubbar
Prästens lilla kråka
Raketen
Omgång 2:
Ritsch ratsch
Små grodorna
Karusellen (jungfru skär)
Räven raskar över isen
Morsgrisar
Imse vimse spindel
Uppå källarbacken
Raketen
Välkomna till ett traditionellt midsommarfirande i en genuin miljö!

Från 2021

Det blev ordförandeskifte och flera nya yngre ledamöter i styrelsen när Forsa hembygdsförening på söndagen höll årsmöte på forngården i Fränö.
Ett 25-tal medlemmar fanns på plats och kunde konstatera att covidpandemin lagt sordin på verksamheten under det gångna året. Inte minst var avsaknaden av det traditionella och populära midsommarfirandet påtagligt.

Det blev ordförandeskifte i Forsa hembygdsförening vid årsmötet på söndagen . Avgående Jan-Åke Malmqvist lämnar över ordförandeklubban till Cia Olsson som tar sats tillsammans med påfallande många nya och unga i styrelsen.

Styrelsen i föreningen har trots pandemin jobbat på och ett antal ljuspunkter kunde noteras i verksamhetsberättelsen. Mest påtagligt är kanske den audioguidning som kommit på plats under året i de olika byggnaderna på forngården. Med en enkel knapptryckning kan besökare sätta igång en högtalarröst som ger en utförlig redogörelse för gårdens historia, redskap och inventarier.

En berättelse finns för varje rum och den ger en bild av hur livet till vardag och fest kunde te sig när gården och jordbruket var igång för hundratalet år sedan. Det är Cia Olsson som mycket professionellt står för berättandet och god hjälp i kartläggandet av gårdens historia har hon haft av Astrid Nilsson.

Notabelt är att forngården numera har kontakt med yttervärlden genom bredband via fiber och en ny mindre scen har också kommit på plats under året.

Årsmötesförhandlingarna bjöd inte på någon större dramatik men en påtaglig förnyelse och föryngring i styrelsen klubbades igenom. Till ny ordförande i föreningen valdes Cia Olsson som avlöser Jan-Åke Malmqvist.

- Det är roligt att vi nu fått in många nya och yngre ledamöter i styrelsen. Vi behöver lite tid för att lära känna varandra och vår hembygdsföreningens mål och mening. Det är ett stort ansvar att förvalta kulturarvet samtidigt som vi skall anstränga oss för att nå en yngre generation och få flera att vilja vara med och göra en insats för en levande och välskött forngård. Där har våra arbetsgrupper en viktigt uppgift framhåller Cia Olsson när hon tar över ordförandeklubban, och tar sikte på ett aktivt och spännande år tillsammans med den nya styrelsen.

Text o foto: Sven Bergström-Trolin

Vandring Militärvägen lördag 11 september 2021.

Soldaterna marscherade förr från Forsa till Mohed på tre dagar. Denna gång går vi så långt vi vill och orkar.
Alla inbjuds att vara med. Samling kl 9.30 vid trossboden i Rolfsta.
Återtransport efter vandringen löser vi tillsammans med hjälp av andra som får komma med bilar. Ta med egen matsäck.
Arrangörer Forsa sockens hembygdsförening och Forsa sockens skifteslag.

Bild: Mikael Hedström kommer att visa den gamla uniformen.

________________________________________________________

I väntan på ett fysiskt besök så kan du titta runt på distans.

Klicka här så kommer du in i vår digitala forngård.

________________________________________________________

Sommar på Fränö i Forsa är så mycket tradition och glädje, äntligen var det dags för sommarens andra musikkväll!
Onsdag 28 juli kl.19.00 på Fränös lilla scen.
(Eller Görans Arena som vi säger…)
Det blev en lyckad kväll!

Lasse Fältholm, Olle Gradh och Torgny Vilhelmsson bjuder på allt från Evert Taube till Neil Young. Det blir stämsång, gitarrer, bas, cajun o munspel kombinerat med ett glatt humör!
Det blir också en och annan historia, en del sant, en del inte!

Tillsammans hade Torgny, Olle o Lasse bandet Ghosts mellan 1963-1969.
Sedan följde för grabbarna många musikaliska år i olika konstellationer och Lasse & Olle gick från Gradvis till Fältholm & Gradh.
Nu är Torgny tillbaka i bandet igen och cirkeln är sluten. Deras replokal är densamma idag som för nästan 60 år sedan, Bar´stuga på Jan-Jans.

Ingela Södelund & Arne Holmberg.
Musikalisk och humoristisk tajming är ledorden när Ingela och Arne intar scenen på Fränö. Med gitarrerna i högsta hugg tar deras röster oss längs slingrande countryvägar från rock till vilsamma visor. Och en och annan historia kommer att levereras, var så säkra!
Välkomna till en musikkväll på Fränö med sväng-garanti!

Ingela och Arne.

Olle, Torgny och Lasse.